Categories
Bez kategorii

M&A może się źle zakończyć

Połącznie firm Quaker Oats[1] (QO)  i Snapple jest jedną z najbardziej spektakularnych porażek wszechczasów. W latach 90-tych firma Quaker Oats odniosła ogromny sukces ze swoją marką napojów Gatorade. Sprzedaż Gatorade w 1992 roku wyniosła około USD 700m. W 1994 roku firma Quaker Oats przejęła firmę Snapple, produkującą napoje owocowe. Cena nabycia Snapple wyniosła USD 1,7b, przez wielu uważana za astronomiczną sumę. Zaledwie po dwóch latach QO zdecydowali się dokonać dezinwestycji Snapple. Odzyskali tylko 17% pierwotnej wartości USD 300m.Istnieje wiele powodów, dla których ta fuzja okazała się takim niepowodzeniem.

1. firma Quaker Oats próbowała zmienić strategię sprzedaży Snapple, wykorzystując już wypracowane relacje ze sklepami spożywczymi jednak znaczna część sprzedaży Snapple pochodziła ze sklepów ogólnospożywczych i stacji benzynowych, więc decyzja Quaker Oats okazała się dużym błędem strategicznym

2. Quaker Oats również nie zdołał właściwie zaplanować przyszłej konkurencji, po połączeniu firmy Quaker ze Snapple, dwóch jej głównych konkurentów, Pepsi i Coca Cola, zaczęło silniej konkurować ze Snapple, wprowadzając własne nowe produkty sportowe. To jeszcze bardziej obniżyło sprzedaż.

3. Cena zaoferowana za Snapple znacząco odbiegała od wartości godziwej


[1] Źródło: Oryginalny artykuł: http://www.tradeready.ca/2016/trade-takeaways/3-big-lessons-famous-global-business-mergers/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *